28 November 2021
Audite Nova zong Marialiederen en voorafgaand aan het concert gaf Cees van Woerkum een lezing over ‘De verering van Maria’. Met medewerking van Kirstin Gramlich (orgel) en Peter Paul van Beekum (plaatsvervangend dirigent). Download hier het programmaboekje
OVER HET PROGRAMMA – Maria is een van de meest intrigerende vrouwen ooit. Ze is de vlekkeloze Maagd, de koesterende Moeder en de naast God tronende Koningin. Ze verbindt ons met het reine, het goede en het hemelse. Niet gek dat er voor haar, in haar verschillende gedaantes, duizenden liederen zijn geschreven, tot op de dag van vandaag. Ze spreekt onverminderd tot de verbeelding.
Wij zingen een aantal van die Marialiederen, sommige heel oud, maar een aantal ook uit onze tijd.
Half nog in de middeleeuwen schreef Dufay ‘Ave Maria Stella’, de titel van ons concert: Maria zorgt ervoor dat ons bootje op de woelige baren niet kapseist. Van wat latere datum is ‘Gaude Virgo Mater’ van de grootmeester Josquin des Prez. Dan maken we een grote sprong naar de romantiek met een ‘Ave Maris Stella’ van Franz Liszt voor mannenkoor met orgel. Weer een sprong verder komen we bij het pareltje ‘A Hymn tot he Virgin’ van de 16-jarige (!) Benjamin Britten. Voor vrouwenkoor schreef Francis Poulenc ‘Litanies a la Vierge Noire’. Hij troostte zich bij de Zwarte Madonna nadat een vriend plotseling was overleden. Nog uit deze eeuw is het ‘Salve Regina’ van Arvo Pärt met Maria als koningin. En van zeer recente datum ‘Ave Generosa’ geschreven door Margaret Rizza, een operazangeres, die pas begon te componeren toen ze tegen de zeventig was. Maar wel heel mooi.
Uitgesteld naar juni 2022: Uitvoering van het ‘Stabat Mater’ van Knut Nystedt met cellobegeleiding.